Har du en “hva så strategi”?

En ‘hva så’ strategi er din wingman,
når du uventet falder i, med noget, der ikke er en del af din plan. Den hjælper dig til, hurtigt at komme på rette spor igen.




Kender du det…
Det er mandag. Du tænker: den skal bare have fuld gas, nu skal den vægt ned.
Sådan er det for mange der starter op i et vægttabsforløb. Det skal gå stærkt, for så bliver motivationen ekstra høj. Det er sådan set også en fin idylisk tanke, men virkeligheden rammer de fleste når ugen er halvvejs.

FORDI…
Du ser dig blind på, at noget kan komme i vejen. Det enste du ser, er dit vægttab (dit mål), ikke vejen derhen. I de fleste vægttabsforløb, oplever vi, at noget kommer i vejen. Ja for sådan er det virkelige liv nemlig. Desværre kan vi aldrig planlægge, hvornår det sker og hvad der sker. Men… vi kan lave en “hva så strategi” og arbejde benhårdt med den. Dvs. vi antager, at der kommer forhindringer på vores vej og er klar til at håndtere dem på den bedste måde.

Typiske forhindringer kunne være: at du bliver syg, dine børn bliver syge, dine forældre skal hjælpes, der er travlt på jobbet, du bliver stresset på grund af lange arbejdsdage og bestiller take away, du bliver fyret, du har haft en diskussion med din mand/kone, der er problemer på jobbet, du har ondt i ryggen eller knæet og kan ikke træne, din bedre halvdel kommer hjem med take away fordi han/hun ikke orker, at lave mad. Ja, listen er uendelig lang. Når du falder i, påvirker det dit humør og derpå din adfærd. Du oplever tankemylder og får måske endda lyst til mere mad og det forkerte mad. Du betaler en stor pris mentalt og mister troen på projektet.

Sådan gør du - eksempler på ‘hvad så’ strategier.
Når du falder i, på grund af noget uventet kommer i vejen, så handler din ‘hva så’ strategi om, at gøre det bedste du kan, når du står i situationen.

  • Du køber pizza med hjem fra arbejde, fordi du ikke har overskud til at lave mad. I stedet for at spise en hel pizza spiser du to stykker sammen med 4-5 gulerødder. En time efter måltidet spiser du en tyk skive ost eller en skål skyr med mandler. Dette for at få ekstra mæthed og ro i kroppen, også selvom det er flere kalorier end du havde tænkt dig.

  • Du spiser kage på jobbet, fordi du er træt sidst på dagen. Du har ikke sovet på grund af bekymringer omkring din jobsituation. Når du kommer hjem har du dårlig samvittighed og får lyst til mere sødt. I stedet for mere sødt, spiser du en portion skyr med hakket chokolade el. lidt honning og mandler og laver den aftensmad du havde planlagt. Efter aftensmaden spiser du 2 firkanter mørk chokolade.

  • Du har haft en stresset dag på jobbet. Du har ikke nået dine opgaver og er ked af det. På vejen hjem holder du ind på tanken og spiser en fransk hotdog og en Toms skildpadde. Emballagen smider du selvfølgelig ud, inden du når hjem, så ingen opdage du har syndet. Da du skal lave aftensmad steger du to spejlæg, spiser nogle tomater og gulerødder, en rugbrød med ost og en stor håndfuld mandler. Du spiser noget der giver kroppen ro, mæthed og som får forbrændingen til at køre videre.

Pointen er altså, at du hele tiden er i stand til at trække dig selv op. Komme videre selvom det går galt. Spis noget der gør dig mæt og får kroppen i ro. Så du kan fortsætte som om intet var hændt. På den måde skal du nok nå det mål, du drømmer om. Det værste du kan gøre er at spise mere forkert og slå dig selv i hovedet med dårlig samvittighed.