Plus 40 og vægten stiger

Har du oplevet, at vægten bare sniger sig opad, uden at du faktisk har ændret noget?
Vi giver dig gode tips til at undgå de klassiske 10 kg, når din alder siger 40 plus.

Det er meget normalt, at tage på i overgangsalderen, men mange oplever den begyndende stigning allerede i begyndelsen af fyrrerne. I klinikken hører vi ofte sætningen, “Det er utroligt, jeg spiser og motionerer som jeg plejer, men der kommer bare sådan en delle lige rundt om maven, og jeg kan ikke komme af med den”.

Maden
Protein er ofte det største problem, vi støder på. De fleste får for lidt og man skal forstå, at protein er rygraden i dagen der sikrer mæthed og overskud. Med for lidt protein i hovedmåltiderne øges trangen til hurtige kulhydrater og søde sager, man bliver træt og overskuddet til træning bliver mindre.

20180903_091652.jpg

Motionen
Hvornår motionerer man nok? Ja det er der lavet lidt regler for og for den som ikke træner så meget, så er det nok en stor mundfuld. Skal du tabe dig, så start med at få styr på maden først og sæt motionen på bagefter, så du kan opretholde dit vægttab. Har du et BMI over 30, kan man have en krop der virkelig bare helst vil sidde ned og som ikke bryder sig om at svede. Find derfor noget du kan holde ud og som du faktisk kan gentage min. 3 gange i ugen. Det vil altid være forfærdeligt i starten, men tro os, det bliver bedre.
Brug fx hold for overvægtige som ‘De dansende divaer’ eller en personlig træner, så du får hjælp til at holde motivation i starten, hvor det ofte er sværest.

Søvnen
Søvn er meget vigtig for din sundhed generelt og faktisk også ret afgørende i forhold til din vægt og risiko for livsstilssygdom. Det er bedst, hvis du får sovet 7-8 timer, når man ser på forebyggelse af overvægt. Det kan dog være svært for en krop i overgangsalderen, der ofte er ramt på kvaliteten af søvnen. Den er ofte dårlig og uregelmæssig. Derudover kan der også ligge en masse mentalt, fx stress og bekymringer, som ikke ligefrem gør det nemmere. Ofte anbefaler vi søvn frem for motion, når man skal tabe sig. Men omvendt kan motion også gøre, at man sover bedre, så det kan være lidt svært. Du må mærke dig frem.

Få din egen sundhedsanalyse og kostplan hos Frk Skrump.